Poprawne trenowanie na bieżni

Bieżnia mechaniczna – znienawidzony sprzęt biegacza.

Jako biegacz cenię sobie wolność tego sportu. Zakładasz buty, słuchawki do uszu i lecisz. Stadion , podbiegi czy tez przed siebie wszystko zależy od tego jaki trening wypadnie w dany dzień, delektujesz się przyrodą, słońcem i masz czas dla siebie i czas na zbieranie endorfin.

Zapewne trening w plenerze jest zdecydowanie przyjemniejszy od biegania na bieżni ale nie dla każdego. 

Bieżnia ma swoich zwolenników jak i przeciwników.

Nie tylko długie wybiegania zimą i nie tylko dla biegaczy stworzono ten sprzęt.

Bieżnia mechaniczna jest doskonałym narzędziem do spalania tkanki tłuszczowej przy okazji treningu siłowego. Nie wymaga przebierania się i latania po parku gdy mamy na to tylko 20 minut.

Przede wszystkim bieżnia mechaniczna jest też dla osób poczytujących, którzy są nieświadomi jeszcze swojej biomechaniki ciała i boją się, że w pagórkowatym terenie nie dadzą rady, ale często korzystają z niej w okresie zimowym zawodowi biegacze kiedy warunki atmosferyczne utrudniają np. trening szybkości.

Należy pamiętać, że bieżnia mechaniczna ma własną amortyzację na pewno będzie na niej bardziej komfortowo niż na twardym asfalcie. Znam też osoby, które trening na taśmie wykonują boso wzmacniając tym samym mięśnie stopy, ale nie dłużej jak 10-15 minut. Napewno nie ma obawy o napotkany na drodze kamień czy mokrą nawierzchnię .

Na bieżni mechanicznej jesteśmy w stanie ustalić sobie stałe tempo biegu dzięki czemu osoby nie posiadające zaawansowanego zegarka biegowego mogą kontrolować swoje postępy i co też ważne dla biegaczy długodystansowych uczą walkę z nudą , która często towarzyszy wielogodzinnym biegom.

Uwaga !

Jeśli chcemy wykonywać trening na bieżni mechanicznej należy ustawić minimum 0,5% nachylenia aby odzwierciedlić bieganie na zewnątrz.

Sprzęt na siłowni pozwala nam odpowiednio dopasować trening np. interwałowy ustawiając dane tempo odcinków i przerw dzięki czemu nie będzie wymówek „ jeszcze chwilka i lecę „, to bieżnia zdecyduje za nas. Na siłowniach już wiele bieżni posiada ekrany, gdzie podpinając słuchawki możemy nawet oglądać filmy i seriale. W obecnych czasach podczas treningu nawet można układać pasjansa, ale z tym ostrożnie.

ZALETY:

Zaletą biegania na bieżni jest to, że nawet gdy na dworze ciemno bo trening zwykle wykonujesz z rana, a gdy wracasz z pracy już jest ciemno to o ile w twojej okolicy jest klub fitness trening wykonasz zawsze. Nie straszne Ci będą zaspy, ulewa czy lód na chodnikach. Trening szybkościowy wykonasz bez obawy o skręcona kostkę czy stłuczone pośladki.

Bieżnia mechaniczna mniej obciąża stawy co wynika z faktu , że pas bieżni lekko ugina się pod nami amortyzując cześć obciążeń, które biodra na siebie biodra i kolana. Dzięki temu 10 km na bieżni możesz przebiec mniejszym kosztem dla swojego zdrowia.

WADY:

Tak jak pisałam wcześniej, nawet najpiękniejszy widok za oknem może się znudzić gdy go widzisz cały czas. Będziesz musiał walczyć aby jakoś sobie umilić ten czas, ale o tym było powyżej.

Bieganie w miejscu nie może się równać z bieganiem w ciągle zmieniającym się światem zewnętrznym, dlatego najlepsze treningi na bieżni to treningi specjalistyczne.

Dominika Brol – instruktor.