STRETCHING

ZAPOBIEGANIE URAZOM W UKŁADZIE MIĘŚNIOWYM ORAZ STAWOWYM.

 

Stretching jest prostą, lecz skuteczną metodą poprawiania elastyczności mięśni i zwiększania zakresu ruchomości w stawach. Jest ona przeznaczona zarówno dla sportowców wyczynowych – jako ochrona przedurazami i przeciążeniami oraz dla wszystkich, którzy chcą poprawić swoją sprawność ruchową. Warunkiem rozciągania mięśni jest przyjęcie takiej pozycji w której przyczepy danego mięśnia są od siebie oddalone.

W języku angielskim „to stretch” oznacza – rozciągać, a „stretchy”- elastyczny. Pod pojęciem stretchingurozumiemy zatem pewną szczególną metodę gimnastyki rozciągającej, która opiera się na instynktownychzachowaniach ludzi i zwierząt wynikających z naturalnej potrzeby organizmu do „wyzwolenia napięcia”,zwłaszcza gdy ciało pozostaje długo w niezmienionej pozycji.

Stretching to bezsprzecznie jeden z najlepszych dotychczas poznanych sposobów uelastyczniania mięśni i zwiększania ruchomości w stawach.

Charakterystyczne dla tej metody jest delikatne traktowanie aparatu ruchu wyrażające się płynnym, spokojnym, kontynuującym (jak przy ziewaniu ) rozciąganiem mięśni, aż do optimum (lecz nie maksimum) możliwości, a następnie trwaniem przez pewien czas w bezruchu w docelowej pozycji ćwiczebnej. Polega onana napinaniu poszczególnych grup mięśniowych w ciągu 10 do 30 sekund, rozluźnieniu ich przez 2 -3 sekund, anastępnie powolne optymalne ich rozciągnięcie i pozostanie w tej pozycji przez 10 do 30 sekund. W czasiećwiczeń zaleca się koncentrację psychiczną na dokładnym wykonywaniu ćwiczeń oraz równym i spokojnym oddechu.

W stretchingu nie ma niebezpieczeństwa urazów gdyż wolne rozciągnięcie mięśnia i pozostanie w tej pozycji powoduje zanik bodźców powodujących napięcie. Ćwiczenia tak wykonywane powodują wzrost elastyczności mięśni, przyspieszają usuwanie powstałych podczas wysiłku metabolitów, zmniejszają stannapięcia emocjonalnego. Zestawy ćwiczeń stretchingu obejmują ćwiczenia głównych grup mięśniowych oraz poszczególnych stawów i mięśni. Metoda stretchingu jest bardzo skuteczna w każdym wieku i stanie zdrowia dla poprawienia sprawności i samopoczucia. Stosując ją można skutecznie ograniczać negatywne skutki siedzącego trybu życia, w postaci np. chorób kręgosłupa.

EFEKTY STRETCHINGU:

  •   Zapobieganie przykurczom i urazom,
  •   Zwiększenie elastyczności mięśni i ścięgien,
  •   Przywracanie ruchomości w stawach oraz optymalizacja ich funkcjonowania,
  •   Zwiększenie przepływu krwi w rozciąganych mięśniach,
  •   Niwelacja zmęczenia i szybsza regeneracja,
  •   Usprawnienie połączeń nerwowo-mięśniowych
  •   Zwiększenie zdolności ruchowych,
  •   Zmniejszenie napięcia mięśniowego,
  •   Poprawa koncentracji,
  •   Równoważenie jednostronnych, specjalistycznych przeciążeń,
  •   Polepszenie płynności, obszerności i koordynacji ruchów.

Trener Personalny Grzegorz Sygut.